Nieuws
Helaas, kunt u bij uw huisarts niet terecht voor een medische verklaring. Dit is conform de regels die de KNMG, de beroepsorganisatie voor artsen, heeft opgesteld. Deze adviseert huisartsen geen medische verklaringen af te leggen over eigen patiënten. De KNMG heeft als standpunt dat een behandelend arts geen verklaringen afgeeft over een eigen patiënt, waarbij hij/zij een oordeel geeft over de medische geschiktheid of ongeschiktheid van een patiënt om bepaalde dingen wel of niet te doen. Voorbeelden daarvan zijn: is iemand in staat te werken, een auto te besturen, naar school te gaan, goed voor de kinderen te zorgen, is terecht een geboekte reis geannuleerd of heeft iemand recht op een parkeervergunning of aangepaste woonruimte? Dergelijke verklaringen mogen alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts (dus niet uw ‘eigen’ huisarts). Zo’n arts kan een eigen beoordeling maken van uw situatie. Als het nodig is, kan die arts, met uw toestemming, ook nog extra informatie opvragen bij uw behandelend arts.
De twee belangrijkste redenen voor dit standpunt zijn:
* De KNMG vindt het belangrijk dat de behandelend arts zich kan concentreren op uw behandeling en een goed vertrouwensrelatie met u kan opbouwen. Uw arts moet dan niet in allerlei belangenconflicten raken. Om dit te voorkomen moet er een scherpe grens zijn tussen de behandeling en het beoordelen of u voor bepaalde voorzieningen in aanmerking kunt komen. Op deze manier staat niets u in de weg om uw arts alle informatie te geven die noodzakelijk is voor uw behandeling.
* Daarnaast is uw behandelend arts vaak niet op de hoogte van de criteria die worden gehanteerd voor het al dan niet toewijzen van bepaalde voorzieningen. Daardoor is het vaak niet mogelijk om een goed oordeel te geven. Het is ook in uw belang dat de arts die de geneeskundige verklaring afgeeft goed weet welke punten wel en niet van belang zijn bij de beoordeling.
Wat kunt u nog doen?
Bij de instantie die een geneeskundige verklaring vraagt, kunt u navragen of u niet kunt volstaan met een verklaring van uzelf over uw gezondheidstoestand, eventueel in de vorm van een in te vullen vragenlijst. U kunt ons vragen een afschrift van (een gedeelte van) uw medisch dossier te maken. Daarin staan de belangrijkste feiten over uw gezondheidstoestand vermeld.
Of u kunt de instantie die de medische informatie nodig heeft toestemming verlenen een aantal concrete en feitelijke vragen te stellen aan uw huisarts. Deze schriftelijk gegeven informatie gaat gepaard met een nota conform de geldende tarieven medische informatieverstrekking.
U kunt zich voor de noodzakelijke beoordeling wenden tot een arts waarbij u niet onder behandeling staat. Deze kan met uw toestemming ook feitelijke informatie over uw gezondheidstoestand bij de behandelend arts opvragen en deze informatie bij zijn/har beoordeling betrekken.
Nieuw in de praktijk: 5 minuten spreekuur
Op het 5 minuten spreekuur kunt u terecht voor bv * oorpijn, zonder koorts * keelpijn, zonder koorts * plekjes op de huid beoordelen * teennagel beoordelen * wonden beoordelen * trauma bewegingsapparaat * rood oog * insectenbeten * bijtwonden U kunt een afspraak op het 5 ...
Lees meerBloedprikken voor Star-Shl, op afspraak, op de praktijk
Wanneer u een oproep heeft gekregen van Star-Shl, of een verwijzing om bloed te prikken voor Star-Shl kunt u op maandag morgen in de Ark gaan prikken(dit is zonder afspraak van 8.30-10.00 uur), of u kunt bij de assistente een afspraak maken om op donderdagochtend te komen ...
Lees meerInschrijven in de praktijk
Wij zijn geopend voor nieuwe patiënten als u woonachtig bent in Andel. Soms ook voor de omliggende dorpjes, neemt u hiervoor eerst contact op met onze assistente. Als u zich bij ons wilt inschrijven vragen wij u het inschrijfformulier volledig in te vullen, zodat wij de ...
Lees meerMedische verklaring
Helaas kunt u bij uw huisarts niet terecht voor een medische verklaring. Dit is conform de regels die de KNMG, de beroepsorganisatie voor artsen, heeft opgesteld. Deze adviseert huisartsen geen medische verklaringen af te leggen over eigen patiënten. De KNMG heeft als ...
Lees meerDrukte in de huisartsenzorg ! Ook bij ons.
In verband met de toegenomen drukte in de huisartsenzorg kan het zijn dat u langer moet wachten aan de telefoon of dat u niet meer op dezelfde dag terecht kunt als het geen (medisch) spoedgeval is. Wij vragen uw begrip daarvoor. Wij zullen altijd onze uiterste best doen om ...
Lees meerKeuring
Wij doen geen keuringen meer.
Lees meerE-Consult
Vanaf heden is het ook mogelijk om voor korte vragen een E-Consult aan te vragen.U dient zich daarvoor tevoren aan te melden via de website. U kunt via Econsult aan te klikken een account aanmaken met uw DigiD. Via deze code kunt u dan inloggen op onze website. Hier kunt u ...
Lees meerAfmelden voor een afspraak
Wij kunnen de consultkosten bij u in rekening brengen voor het niet verschijnen op uw afspraak. ...
Lees meerHerhaalmodule
Via apotheek Altena of onze praktijk kunt u zich opgeven voor de herhaalmodule. Dit houdt (in het kort) ...
Lees meerWetenschappelijk onderzoek gezondheidszorg
Wetenschappelijk onderzoek met behulp van geanonimiseerde patiëntgegevens levert een belangrijke ...
Lees meer